Jospa nyt viimein kirjoittelisin jotain matkasta... Oltiin siis perillä Tunisiassa myöhään perjantai-iltana. Ensimmäinen varsinainen päivä oli lauantai, jolloin kierreltiin hotellin lähialueella, käytiin parilla ostarilla ja käveltiin rannalla ja tollasta. Meidän hotelli oli 100 metrin päässä Välimeren rannasta. Lisäksi hotellilla oli iso uima-allas, jossa oli vesiliukumäkiä. Loman alussa vedet oli vielä niin kylmät, että uiminen oli aika mahdotonta, mutta loppulomasta helteet teki tehtävänsä ja sekä meressä että altaassa pystyi hyvin uimaan. Ehdin jo palaakin matkalla, eli ei huonosti :) Lämpötila oli koko ajan yli +20 astetta, ja nousi loppua kohden. Siellä on paikallinen kesä alkamassa. Onneksi oltiin siellä nyt, eikä heinäkuussa, jolloin asteita on +30-40...

Meitsi meidän hotellihuoneen parvekkeella:

Sitten kuvaa niistä vesiliukumäistä. Ne oli ihan selkeästi aikuisille suunnattuja, aivan kamalia tykinkuulia siis. Sain sotavammoja tuossa keltaisessa putkessa: menin siitä tasan kerran ja tuloksena oli verta vuotava haava toisessa kyynärpäässä ja toisessa sellainen kipu, joka ei ole vieläkään täysin hellittänyt... En edes tajua mitä tapahtui :o

Sunnuntaina osallistuttiin matkatoimiston järjestämälle kaupunkikierrokselle. Tutustuttiin Sousseen ja Port el Kantaouiin. Kierroksen jälkeen kierreltiin vielä ominpäin Port el Kantaouiin, joka on sellainen turistialue tuolla... Kaunis paikka, mutta olen silti iloinen, että meidän hotelli ei sijainnut aivan siellä.

Tässä vielä meidän hotelli lasten liukumäen takaa kuvattuna :) :

Maanantaina kierreltiin sitten vuorostamme Soussen keskustaa. Käytiin 800-luvun luostarissa (tai sen jäänteissä) ja vanhan kaupungin basaarialueella. Alla oleva kuva on luostarialueen näkötornista otettu:

Sitten jotain kamalaa: siellä basaarialueella oli kadun varteen hylättynä kaksi aivan pikkuista ja avutonta kissanpentua! Ne piipitti pahvilaatikossa. Oli aivan kamala helle. Ne on varmasti kuolleet muutamassa tunnissa :'(

Tiistaina tehtiin P:n kanssa oma ekskursio naapurikaupunkiin Monastiriin. Mentiin sinne paikallisella metrolla, joka oli aivan törkeän halpa ja aivan törkeän kälyinen - siis ihana! :) Myös Monastirin kaupunki oli todella kaunis. Siellä oli vielä isompi ribat eli vanha luostarilinnoitus. Siitä en laita nyt kuvaa, koska tää vuodatuksen kuvatoiminto on niin huono, että jokaisen kuvan lisääminen kestää ikuisuuden...

Keskiviikkona pidettiin ihan vain rantapäivä, koska oli niin kuuma! Uitiin meressä ja uima-altaassa ja käveltiin paljain jaloin meren rannalla, mikä oli ihanan rentouttavaa... Tuollaisia ne hommaili siellä rannalla:

Tuolla olisi siis päässyt ilmaan liitelemään, mutta en tosiaan uskaltanut :o

Torstaina tehtiin jälleen oma irtiotto: matkustettiin junalla eläintarhaan! Frigia -niminen tarha sijaitsee jotain 50 km Soussesta. Siellä oli norsuja, krokotiileja, leijonia, kirahveja ja kaikkia mitä nyt voi kuvitella. Ja niitä pidettiin vielä hyvissä olosuhteissa! Mun suosikkeja oli kirahvit :) Laitan tuolta eläintarhastakin ehkä muutaman kuvan johonkin tulevaan entryyn, en tähän.

Perjantai olikin sitten viimeinen päivä. Iltamyöhällä lähdettiin kotiin, lento oli Suomessa klo 2.30 yöllä. Perjantai kulutettiin myös pääasiassa rannalla, mitä nyt käytiin vielä viimeiset ostokset tekemässä. En ostanut koko matkalta yhtään vaatetta, mutta muun muassa tuollaista tarttui mukaan:

Siinä on jättimäinen lautanen, joka on mielestäni kaikkein ihanin. Sitten seinälle laitettava neekerinainen lapsen kanssa (näkyy kuvassa puoliksi, oikeasti ehkä 40 cm korkea). Ja vielä pullollinen paikallista viinaa! A'vot :)

Mitähän minä vielä osaisin kertoa. Oli halpaa, tottakai, ja oli hyvää ruokaa. Syötiin joka päivä jossakin hienossa ravintolassa. Ruuan hinnaksi tuli ehkä max. 10 euroa/hlö/kerta.
Alkoholisoitumaan ei päästy, koska Tunisia on islamilainen maa ja alkoholia on huonosti saatavilla. Mutta kyllä siellä nyt jotain drinkkejä sai :)
Myyjät oli aggressiivisia, mutta senhän te kaikki jossakin turistikohteessa käyneet tiedättekin...
Ja miehet oli hulluja! Ne vihelteli ja huuteli perääni, vaikka olin P:n seurassa. Jos olin hetkenkin yksin, sain välittömästi kuulla jotain "you drop something - my heart" -tyylisiä kommentteja (edellinen esimerkki oli oikeasti minulle sanottu lause uima-altaalla. Sanoja oli hotellin työntekijä. Että jes.)

Kumpikaan meistä ei sairastunut mihinkään vatsatautiin, minä sen sijaan sain flunssan, jota nyt poden. Mutta minähän saan flunssan jokaikisen matkan jälkeen, joten ei sinänsä mikään ihme.