Jaa'a, tännepä ei taas ihmeitä kuulu. Viikolla sain parinakin iltana itsestäni irti sen verran, että olin järjestötouhuissa mukana :) Muuten oon vaan ollut töissä ja kaivellut siellä tietoa kaupunkimme suojelukohteista. Teen niistä isoa juttua parin viikon päästä ilmestyvään lehteen. Nyt on neljä päivää vapaata, aika luksusta! Mutta sen jälkeen onkin seitsemän päivän työputki, että ei sillä.

Tänään, kun tulin kotiin, oli keittiönpöydälle ilmestynyt gerbera-kimppu! <3 Oikein hävettää, kun en ensin edes huomannut sitä! Hengailin kotona varmaan 10 minuuttia ennen kuin huomasin, että mitäs ihmettä tuohon on ilmestynyt... P oli ostanut ne mulle :) Meillä ei ole mikään juhla- tai erityinen päivä, joten ilo oli sitäkin suurempi! Olisiko se halunnut ilahduttaa minua, kun tää viikko on ollut vähän mörri...

Ihanan värisiäkin!

1541336.jpg


Eilenpä minä yllätin meidät molemmat iloisesti ja tein työpäivän jälkeen kasvispiirakan! Sekä minä että P rakastetaan kasvispiirakkaa, mutta kovin harvoin tulee tehtyä, kun ovat aika työläitä tehdä... Tässä piirakassa on melkein kaikkea: tomaattia, pinaattia, sipulia, maissia, fetajuustoa, sinihomejuustoa... Ja päällä tietysti muna-kermaviili-sekoitus ja tavallista juustoraastetta. Pohjankin tein itse. Olen aika ylpeä :)


1541331.jpg

Olen säveltänyt tuon kasvispiirakan aikalailla itse. Piirakathan ovat yleensäkin sellaisia, että niihin voi laittaa täytteeksi melkein mitä vain. Yleensä täytteitä on vain pari-kolme, mutta mulla on tapana laittaa kaikkea mitä kaapista löytyy :) Pohjakin voi olla monenlainen, eikä tämä tässä käyttämäni ole omasta mielestäni välttämättä paras (paras löytyy varmasti kaupan pakastealtaasta :D). Mutta tässä nyt jonkinlainen ohje:

Kasvispiirakka (pellillinen)

Pohja:

200 g voita tai margariinia
3 dl vehnäjauhoja
1,5 dl juustoraastetta
1 tl leivinjauhetta
(jos tuntuu tarvitsevan, niin tilkka vettä)

Täyte:

Yksi iso sipuli
150 g pinaattia (pakastealtaasta)
3 tomaattia
Pakastemaissia
Purkillinen fetajuustoa
Oman maun mukaan sinihomejuustoa
1 purkki kermaviiliä
3 kananmunaa
Juustoraastetta
Pippuria
Basilikaa

Sekoita sulanut rasva ja sekoita jauhot ja juustoraaste siihen. Levitä leivinpaperilla vuoratulle pellille. Paista 200 asteen lämmössä noin 5 minuuttia. Nosta täytettäväksi.

Pilko sipuli. Jos et pidä vahvasta sipulin mausta, voit kuullottaa vähän paistinpannulla. Laita sipulit, sulanut pinaatti, viipaloidut tomaatit, feta, maissit ja sinihomejuusto (yms.) pohjan päälle.

Vatkaa kermaviiliin kananmunat. Sekoita joukkoon hieman pippuria ja basilikaa. Levitä kuorrute piirakan päälle. Ripottele pinnalle juustoraastetta.

Paista 175 asteessa 20-30 minuuttia. A'vot!